Salgótarjáni Szakképzési Centrum Táncsics Mihály Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája
   
Tapasztalatok, gondolatok a német szakmai tanulmányút alapján (2015. október 25-29)

2015. októberében, az őszi szünetben 5 napos tanulmányúton vettem rész kollégáimmal és a gyakorlóhelyek képzésért felelős szakemberéven Chemnitzben.

A német F+U évek óta az egyik legmegbízhatóbb partnerünk a tanulói mobilitások lebonyolításában. Az elmúlt években voltam már nálunk meglátogatni a nyári gyakorlatunkat töltő diákjainkat és a gyakorlóhelyeket is. Ez is szerepet játszott akkor, amikor a tanulmányútra benyújtottuk a pályázatunkat.

A magyar szakképzés átalakítása a német duális szakképzési modellt vette mintának az átszervezés elején, így kíváncsi voltam arra, hogy hogyan működik ez náluk.

Szakmai tantárgyat tanító tanárként, összefüggő nyári gyakorlatok szervezőjeként, a gyakorlóhelyek akkreditálási folyamatában részt vevő szakértőként egyaránt várakozással néztem az út elé.

Kíváncsi voltam:

  • az elméleti és gyakorlati órák szervezésére, arányukra, tartalmukra,
  • a gyakorlati helyeken zajló képzés szervezésére, tartalmára,
  • a kamarák szerepére,
  • a szakképzés finanszírozás,
  • a vizsgáztatás szervezésére, a vizsgafeladatokra, szakmai tartalmukra,
  • a vizsgán a gyakorlóhelyek szerepére,
  • az iskolai tanműhelyekben zajló gyakorlati képzésre.

Választ kaptam minden fenti kérdésemre. Sokszor olyat, ami elgondolkodtatott.

Mik is voltak ezek:

  • a szakképzés és benne a gyakorlati képzés finanszírozásának eltérése,
  • a gyakorlóhelyek felelős gondolkodása a képzés során és vizsgáztatáskor,
  • a kamarák szerepének eltérése itthon és Németországban,
  • a munkaerőpiaci hatások azonnali figyelembevétele,

az iskolák megosztották velünk tapasztalataikat, munkaerőpiachoz alkalmazkodó gondolkodásukat, amelyből sokat tanultam, és alkalmazni tudom a Szakmai programunk összeállítása során.

Készítette: Juhászné Janik Beatrix