Salgótarjáni Szakképzési Centrum Táncsics Mihály Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája
   
Euroscola - FEDEZD FEL EURÓPÁT!

 

Az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete, az Európai Parlament Magyarországi Tájékoztatási Irodája, a Miniszterelnökség és a magyarországi Europe Direct tájékoztató irodák által második alkalommal meghirdetett „Fedezd fel EUrópát!” című program keretében pályázatot hirdetett annak érdekében, hogy a középiskolás korosztály minél szélesebb körű európai uniós ismeretekhez jusson.

A verseny során kapott feladat értelmében az osztály saját településén/városában kell ellátogatni egy vagy több, európai uniós fejlesztéssel megvalósult középületbe; oktatási és kulturális intézménybe; sport- és szabadidős helyszínre; infrastrukturális beruházáshoz stb. A látogatást 2 perces videófelvételen kell megörökíteni, minél ötletesebb, innovatívabb módon.

A 2016-17-es tanévben iskolánk 12.A osztálya vett részt a pályázaton a 21.sz főút európai uniós forrásból történő fejlesztéséről készített kisfilmjével, amivel a program különdíját, az Európa Parlamentbe, Strasbourg-ba való látogatást nyertek.

 

 

Euroscola 2017

A Salgótarjáni Szakképzési Centrum Táncsics Mihály Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája 12. A osztályának 20 tanulója részt vehetett 2017. február 2-án Strasbourgban az Európa Parlamentben megszervezett Euroscola Napon osztályfőnökük, Petőné Gál Ildikó és Takácsné Sütő Katalin tanárnő kíséretében.

Az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete, az Európai Parlament Magyarországi Tájékoztatási Irodája, a Miniszterelnökség és a magyarországi Europe Direct tájékoztató irodák által második alkalommal meghirdetett „Fedezd fel EUrópát!” című verseny különdjasaiként vehettünk részt a programon. A versenyfelhívásra Ferencz Róbert tanár úr hívta fel a figyelmünket. A pályázat egy maximum két perces videófilm elkészítéséből állt, melynek témája a környezetünkben európai uniós fejlesztéssel megvalósult beruházás bemutatása minél ötletesebb, innovatívabb módon. Osztályunk versenyfilmje, melyet Molnár Tamás „rendezett” a 21-es számú főút felújítása köré épült.

Közel egynapos, fárasztó utazás után értünk Stasbourgba. Az odaút fáradalmait sikerült kipihennünk mielőtt egy napra a képviselők helyébe léphettünk, és betekintést nyerhettünk az Európai Unió munkájába.

A Parlamentben dolgozók már érkezésünkkor nagyon kedvesek és előzékenyek voltak. Jó ötletnek találtuk, hogy névkártyákat kaptunk, így sokkal egyszerűbb volt megismerkedni a más országokból jövő diákokkal. Ezen kívül a matricán található minták alapján könnyen megtaláltuk, hogy a délutáni „bizottsági ülésen” kikkel leszünk egy csoportban, kik dolgoznak ugyanazon a témán: fenntartható fejlődés, emberi jogok, európai fejlesztéspolitika, Európa jövője, migráció, a fiatalok foglalkoztatása. Már itt is kapcsolatba léphettünk külföldi diákokkal, de ekkor még mindenki kicsit félénk volt.

A Parlament üléstermében elfoglalhattuk az európai képviselők helyeit, lehetőségünk nyílt kérdéseket feltenni egy francia parlamenti képviselőnek, Edouard Martinnak. A kérdések után közvélemény-kutatás keretén belül használhattuk a terem szavazórendszerét, megtapasztalhattuk, milyen érzés a fontos kérdésekben dönteni.

A délelőtti ülést a programon részt vevő középiskolák bemutatkozása zárta. A mi intézményünkről Kaposvári Dániel beszélt egy percben. Ismertetésének hátteréül egy salgótarjáni és egy osztályunkat bemutató fénykép szolgált.

Ebéd után négy fős csapatokat kellett alkotnunk úgy, hogy mindegyik csapattagnak különböző nemzetiségűnek kellett lennie. Az Európai Unióra vonatkozó kérdéseket különböző nyelveken kaptuk meg, így elkerülhetetlen volt, hogy a nemzetközi diákcsapat tagjai elkezdjenek egymással kommunikálni.

A vetélkedő után az előre kiadott témák köré szerveződött csoportok különböző kisebb bizottsági termekbe vonultak, hogy megvitassák az általuk fontosnak tartott problémákat. Mindenekelőtt azonban jegyzőt és szóvivőt választottunk magunk közül, ami igen nagy bátorságot igénylő feladat volt azok részéről, akik jelentkeztek a feladatkörök betöltésére, hiszen nekik kellett képviselniük a témát, és válaszolniuk a felmerülő kérdésekre a plenáris ülésen.

 

A sok magabiztos jelentkező mindegyike mondott magáról néhány mondatot, és azt is elmondta, hogy miért lenne alkalmas a feladatra. Ezután szavaztunk. Az így megválasztott jegyző és szóvivő vezetésével megvitattuk a saját témánkat. Itt már mindannyiunkon úrrá lett a felelősség érzése, és tudatosult bennünk, hogy hol is vagyunk és mit is csinálunk. Politikusok módjára hoztuk az érveket, és fontoltuk meg jelentőségüket. Megbeszéltük a felmerülő problémákat. Igazán tanulságos volt tapasztalni más nemzetiségű fiatalok látószögét, ami olykor teljesen új megvilágításba helyezte akár a saját véleményünket is.

A nap végén sor került az Eurojáték jó hangulatú döntőjére, majd a program zárásaként behozták a diákok az Európai Unió tagországainak a zászlaját, s elénekeltük az EU himnuszát, az Örömódát. Az Európai Parlamentben eltöltött napnak köszönhetően számos érdekes dolognak lehettünk részesei, új barátságok alakultak ki más országbeli fiatalokkal. A nap folyamán betekintést nyertünk egy európai képviselő mindennapjaiba, s egy napig mi is úgy élhettünk, dolgozhattunk, mint ők. A sok utazás ellenére is felejthetetlen élményekkel gazdagodtunk. Idegen nyelvi tudásunkat nagymértékben tudtuk fejleszteni a más országokból jövő tanulókkal való beszélgetések során. Mindent egybevetve, életünk egyik legnagyobb élményével gazdagodtunk a 4 nap alatt.

Kovács Balázs, Lantos Zsuzsanna Gabriella, Rácz Sándor